Fler blommor

7/15/2009 04:25:00 em jojo 7 Comments

 
Jag har snöat in (mitt i sommaren) på virkade blommor och tänkte bjuda på ett mönster till. Den här gången är det blåklockor som fått stått modell. Jag har använd Drops Safran igen, i blått och grönt och virknål 2. Lite gröna glaspärlor till pistillerna också.
Klockan

Virka 2lm

varv 1: 5 fm i den andra lm från virknålen.

varv 2: 2 fm i varje m (=10 fm)

varv 3: 1 fm

När man har virkat det här varvet måste man nog ”vränga” virkningen rätt så man inte virkar från baksidan…

varv 4: *1 fm, 2 fm* i nästa m (=15 fm)

varv 5-7 : 1 fm

varv 8: *3 fm, virka ihop de nästa två fm.* Upprepa *-* varvet runt (=12 fm)

varv 9: *1 sm, virka i nästa m (1 hst, 1 st, 1 hst), virka 1 sm i nästa m* Upprepa *-* varvet runt (= 4 ggr)

Klipp av garnet, dra igenom och fäst sen trådarna.

Pistiller och blad

Eftersom det är lite svårt att förklara hur jag gjort pistillerna så hoppas jag att bilderna nedan kan hjälpa till. 

 

Jag delade upp en liten bit av det gröna garnet i 4 delar, knöt fast pärlor, knöt ihop de fyra delarna igen och drog igenom blomman. Då jag lämnade en lång tråd hade jag nu tillräckligt med garnlängd så det räckte till små blad också. Delade den här gången upp garnet i två delar och gjorde som så med varje del: 7 lm, 1 sm i andra m från nålen, 1 hst, 1 st, 1 hst, 1 sm. Sen är det bara att tråckla ihop lite så att allt sitter fast ordentligt. Jag gjorde örhängen av det här paret och fäste då bara hängen i toppen.

Då jag inte har någon större vana i att skriva ner mönster vore det roligt att få veta om mönstret gick att förstå. Så om någon provar att virka mina blåklockor; lämna gärna en kommentar och berätta hur det gick. 

7 kommentarer:

Tack för fint mönster. Jag har ochsá i tankarna blommor men ingen tid just nu. Nár jag kommer tillbaka. Klart att jag länkar till en sán fin blogg som din!

VvW Design sa...

Hej igen!
Vilken fin blåklocka du har gjort. Tack för mönstret ... måste jag också prova någon gång framöver.
Har du sett att jag har länkat till din blogg i min högerspallt?
Visst är Hjortronet i keramik fin? Min man fick det i födelsedagpresent från jobbet. Det är gjort av Birger Åström i Örnsköldsvik. Jag tror faktiskt att han är lite "känd" för att tillverka frukt osv i keramik.
Ha en trevlig kväll och till en senare kommentar! ;-)
Ann

Ewa sa...

Hittade hit tack vare Ann, och har nu kikat runt lite. Vad duktig du är, och vilka fina foton. Vart redigerar du dem, och sätter ramar etc? Ser proffsigt ut. Gillar också layouten på din blogg. Har tänkt fixa mina, men begriper mig inte på det.

Tittar gärna in igen!

Mvh
/Ewa

MADE BY K sa...

Jättetjusiga blåklockor! Har länge funderat på att göra något med alla örhängesdelar jag har...kanske man ska virka ett par i garn, brukar annars använda koppartråd. Din blogg är jättefin:)

HomeRiver sa...

Tack för fin blogg! Jag har lagt in en länk till dig.

Dette skal jeg forsøke meg på! har ikke forøkt ennå men skal gi deg en tilbakemelding på oppskriften, så langt virket den ok, men tror mulig jeg ikke helt forstår hvordan du gjør bladene, men om sagt jeg kommer tilbake ang dette.
Igjen tusen takk for oppskrift!

Ina sa...

Jättesöta klockor, det blir till att göra de :)