Somrig virkning

7/10/2009 03:43:00 em jojo 10 Comments

 

Jag har virkat ett somrigt halsband som är snyggt till solbränna. Snabbt gick det och här bjuder jag på mönstret. Jag har använt Drops Safran i gult, vitt och grönt och virknål 2.5, men det går säkert att använda vad man än har liggande i garnlådan.

Blomma

Virka med gult 2 lm.

varv 1: 6fm i den andra lm från virknålen.

varv 2: 2fm i varje m (=12 fm), 1 sm i första maskan, dra igenom. Fäst trådarna.

Byt färg.

varv 3: virka i samma m *(1 sm, 1 hst, 1 st, 1 dst), virka i nästa m (1 dst, 1 st, 1 hst, 1 sm)* = 1 blomblad.

Upprepa *-* varvet runt = 6 blomblad.

Klipp av garnet och fäst trådarna.

Det är säker bra att pressa blommorna lätt under en fuktig duk, men jag var för ivrig för att göra detta extra moment… Jag länkade ihop mina blommor med små ringar, men det går lika bra att sy ihop dem.

Band

Till bladen i bandet utgick jag från det här mönstret och fortsatte virka luftmaskor tills jag hade fått en bra längd. Jag gjorde två stycken och sydde sedan fast dem i varsin sida.

Sen är det bara att knyta fast halsbandet runt halsen. Klart! Blommorna är söta att använda till massa annat också, örhängen, som utsmyckning osv. Nu ska jag virka mera!

10 kommentarer:

Sofie sa...

Va söt!! Funderar på att göra ett, fast jag har så mycke projekt pågång just nu, så det får bli lite senare.
/Sofie

Mycket fint halsband, har ett liknande i huvudet men har inte kommit till skott ännu.

jojo sa...

Tack så mycket för de snälla kommentarerna. Kanske dyker det upp fler mönster snart.

krajamaria sa...

Oj så fint det var!

Maria sa...

Vilket fint halsband! Passar verkligen just nu "i denna ljuva sommartid". Har precis fått tips om din blogg och kommer nu att klicka in mig som följare, för det ser ut att bli en trevlig bekantskap.
Maria

Maria sa...

Kan man "följa" din blogg? Hittade inget sådant hos dig, men skulle gärna vilja göra det.
Maria

Det växer sa...

Supersnyggt!

Eva sa...

Försökte göra blommor på frihand, men det blev inte som jag ville. Detta är precis vad jag söker. Har stickat en pläd som jag ska smycka med blommorna. Tack för beskrivningen!

Lotje sa...

Vil absolut virka det här halsbandet, var bra länge sen jag virkade och är inte alltför bra pa att läsa mönster.
Har letat reda pa foton/teckningar hur man gör de normala maskorna.
Lyckades göra 2 luftmaskor, sticka i nalen i den första och göra en fast maska men sen kommer jag inte längre, förstar tyvärr inte hur jag ska göra de andra 5 fasta maskorna i varv 2, hoppas pa hjälp sa att det blir ett halsband till slut...

Jojo sa...

Lotje, de fasta maskorna ska alltså göras i samma maska som den första, så att det blir som en ring av maskorna. Jag är inte bäst i världen på att förklara, hoppas det löser sig!