Mönsterdags

10/09/2009 05:13:00 em jojo 21 Comments

 
Nu tänkte jag dela med mig av lite mössmönster. Alla tre modeller utgår från det väldigt enkla grundmönstret. Blomman är virkad utifrån det här mönstret, men bara de första åtta varven. Jag har använt virknål nr 7 och garnet är Drops Eskimå. Räkna med tre nystan, då räcker det till blomma också. Blomman fäster jag med en säkerhetsnål.

Grundmönster:
varv 1: Börja med en "magisk ring" med 6 fm (eller virka 4 lm, sätt ihop till en ring med en smygmaska och virka sen 6 fm runt ringen)
varv 2: *2 fm i varje m.* Upprepa *-* (=12 fm)
varv 3: *1 fm, 2 fm i nästa m.* Upprepa *-* (= 18 fm)
varv 4: *2 fm, 2 fm i nästa m.* Upprepa *-* (= 24 fm)
varv 5: *3 fm, 2 fm i nästa m.* Upprepa *-* (=30 fm)
varv 6: *4 fm, 2 fm i nästa m.* Upprepa *-* (= 36 fm)
varv 7: *5 fm, 2 fm i nästa m.* Upprepa *-* (= 42 fm) 
varv 8: *6 fm, 2 fm i nästa m.* Upprepa *-* (= 48 fm)
(Här brukar jag sluta öka för att mössan ska passa mitt huvud. Har ganska litet huvud så för större storlek, som den på bilden: varv 9: * 7 fm, 2 fm i nästa m.* Upprepa *-* (= 54 m))
varv 10 och framåt: Virka 1 fm i varje m tills längden på mössan är lagom.
Ta av tråden, fäst trådar. Klart!

Rosa mössa:
Virka enligt grundmönstret till varv 8 (eller 9, beroende på storlek).
Följ sedan snäckskalsmönstret:
varv 1: *hoppa över 2 m, 5 st i nästa m, hoppa över 2 m, 1 fm i nästa m.* Upprepa *-*.
varv 2: 3 lm, 2 st i samma fm som de 3 lm, hoppa över 2 m, 1 fm i nästa m, *hoppa över 2 m, 5 st i nästa m, hoppa över 2 m, 1 fm i nästa m.* Upprepa *-*, avsluta varvet med 2 st i sista maskan. 1 sm i 3:e lm.
Upprepa mönstervarv 1 och 2 till önskad längd. (Jag avslutade den rosa mössan med två varv fasta maskor).
Ta av tråden, fäst trådar. Klart!

Svart mössa:
Virka enligt grundmönstret till varv 8 (eller 9, beroende på storlek).
Virka sedan 10 varv med fasta maskor och upprepa sedan varv 1 och 2 på snäckskalsmönstret två gånger eller till önskad längd.
Ta av tråden, fäst trådar. Klart!

Låt mig gärna veta om jag har klantat till det någonstans i mönsterbeskrivningen, eller om det är svårt att förstå. Lycka till och trevlig fredagskväll!

21 kommentarer:

Hulda sa...

Tack så snällt av dig att dela med av mönstret! De är riktigt läckra de där mössorna :-)

Anonym sa...

Vad bussigt av dig!! Har med glädje följt din blogg ett tag men vet inte om jag lämnat kommentar tidigare...
Det här ska definitivt bli nagra julklapps-mössor :)) Tack!!

Jullan sa...

Tack! Så gulligt av dig! Jag ska genast handla garn. Brunt blir bra till min kappa, kanske blir det till en sjal också...
Trevlig helg!

svartanova sa...

Åh, vad skönt att du fäster med säkerhetsnål! Då slipper jag ju sy! :)


Ha en riktigt skön helg!

Kram

Beata sa...

Fina! Kunde jag virka skulle jag använda mönstren.

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig! Otroligt fina mössor! Kan nog tänkas bli en eller flera såna gjorda :-)

Sunna sa...

Tusen tack, det är utskrivet och lagt i min önskelista

LottaB sa...

tackar tackar. Mönstret är nu lagt i projekthögen. Högst upp ligger först raggsockor sedan vantar, men sen......
Snart är jag rustad för vintern
Kram och än en gång tack

Anonym sa...

Vilka härliga mössor ska genast testa att göra en.

Johanna

Åh så fina mössor :) Jag önskar verkligen jag kunde sticka. Man kan göra så mycket fint :) Kanske dags att försöka lära sig. Trevlig vecka. Johanna

Lobben sa...

Vilka fina mössor och tack för mönstret, man blir himla sugen på att starta direkt.

Tessi sa...

Vilka fina mössor. Ska genast prova. Men hur gör du blommorna? Finns det mönster för dem också?

Prinsessan sa...

Jättefin mössa, men jag undrar också hur man gör blommorna!

jojo sa...

Kul att så många tycker om mössorna. Jag har fått några frågor om hur jag gör blommorna. I början av inlägget finns en länk till Garnstudio och blomman jag virkat efter. Blomman är ju inte mitt eget mönster och då länkar jag alltid.
Lycka till med virkningen!

HomeRiver sa...

Tack för beskrivningen! Tack vare den har jag nu vågat virka en mössa, fast lite mindre för att inte utmana mig själv allt för mycket :-) Se resultatet här: http://homeriver.blogg.se/2009/november/virkad-mossa.html

Heims verden sa...

Heihei:D

For en herlig lue:D Jeg heklet den til en venninne til jul, sjekk den gjerne ut på bloggen min: http://heimsverden.blogspot.com/2010/02/heklede-luer-og-panneband.html

Silje:)

I M sa...

Tack för mönster!! En sådan mössa ska jag genast virka!!
//IM

Helen sa...

Tack för mönstret! En mössa klar..blir snart fler : ) / Helen

Anonym sa...

Förstår inte snäckskalsmönstret ? Fasta masker eller vad ? / Caroline

jojo sa...

Caroline: st = stolpar, fm =fasta maskor, lm = luftmaskor. Du struntar alltså att stoppa in nålen några av föregående varvs maskbåge

(som varv 1: hoppa över 2 maskor, 5 stolpar i nästa maska (den tredje maskbågen alltså), hoppa över två maskor och virka en fast maska)

Hoppas det blev svar nog. /Johanna

Hej!
Detta är en sån underbar, fin mössa. Jag gjorde massor (eller ja, fyra stycken) som julklappar nu i december. Men gjorde några ändringar, bl.a gjorde jag "förskjutna ökningar" (de varv med jämnt antal fm innan dubbel-fm görs, gör jag hälften i början av varvet och andra halvan i slutet, då förskjuts ökningarna och rundeln blir mycket rundare istället för "sexkantig"). Sedan gjorde jag även något som jag kallar för "START-stolpe" för att slippa göra 3 lm som ersätter varvets första stolpe. En START-stolpe ser mycket mer ut som en vanlig stolpe och smälter därför in bättre bland de andra stolparna och gör att mössans "skarv" blir helt osynlig. :D

Så nu undrar jag om det är OK med dig att jag lägger ut ditt mönster med mina ändringar på min blogg. Jag kommer naturligtvis länka hit till din blogg och orginalmönstret OCH namnge dig som mönsterskapare med upphovsrätt.

Min blogg heter http://lillavirkevira.blogspot.se/, där jag lagt ut en beskrivning på START-stolpen om du undrar va det är jag pratar om (och även andra tekniker man kan använda för att få en så osynlig skarv som möjligt samt jämnare kanter om man virkar något rad på rad).

Håller tummarna ;)