App, app, app, app

7/24/2012 11:19:00 em jojo 0 Comments


Någon i bekantskapskretsen frågade häromdagen vad jag använder för att fixa mina foton i den här bloggen. Tänkte att jag kan ju dela med mig av mina hjälpmedel så får ni gärna tipsa mig om era favoriter. Deal? 

Jag tror knappt jag vet var jag har min lilla kompakta digitalkamera längre (någon maffig systemkamera har jag aldrig ägt, men visst vore det fint med en). Nu för tiden är de flesta bilderna tagna med min iFån. Den bär jag ju oftast med mig och man kan göra mycket roligt med appar sedan. Som med bilden ovan. Det finns säkert en massa smartare sätt, men så här har jag gjort. (Länkarna går till AppStore. Inte för att göra gratisreklam utan mer för att man därifrån ska hitta information om de olika fotoapparna, då det är olika företag som utvecklar dem. Sen så blir det ju gratisreklam ändå eftersom jag länkar, men ni behöver ju inte klicka på dem)... 
  • Tog en bild med kameran (duh).
  • Färgfixade och "blurrade" med ThiltShift Generator.
  • Sparade i ett fotoalbum.
  • Sen har jag nyss hittat en fantastisk app som gör att man kan skriva med fingret. Sin handstil alltså! Så med SketchBook (fast gratisvarianten) skrev jag ett ord. Sparade som en ny bild i mitt fotoalbum. (Många foton blir det, men det går ju att radera dem sedan).
  • I nästa steg lade jag till ännu ett ord, fast "maskinskrivet". Det gjorde jag i Phonto. Sparade igen.
  • Till sist, fick mig en ram och lite vinjettering runt bilden med CrossProcess (med den färg som heter basic).
Det är ju onekligen lite jobb som ligger bakom ändå, trots att man kan göra allt i telefonen. Vill man förresten göra ett collage finns det massvis av appar. Gratis och ogratis. Jag använder mig främst av iLookbook, och gör collagen efter att jag har redigerat fotona i ThiltShift. I collageappen kan man också lägga till text förresten. 

Som sagt, finns säkert miljarders smartare knep och en massa foto-pyssel-trix-fix-appar som är roligare och bättre, och har man några appar till iFån som ni inte "kan leva utan" är man varmt välkommen att dela med sig. 

Originalbilden


0 kommentarer: